Z tygodnia na tydzień obserwuję, że Lena potrafi coraz więcej i coraz więcej dostrzega, a co za tym idzie? Bywa rozdrażniona, niespokojna, płaczliwa. Dużo osób nie wierzy w skoki rozwojowe, ja osobiście obserwując moje dziecko podpisuję się pod tą teorią rękoma i nogami, ponieważ Lena książkowo w danym tygodniu robi się nieznośna, a z napływem kolejnego staje się zdecydowanie spokojniejsze i baaaardzo senna. Dziś jest jeden z dni po skoku rozwojowym i nasza królewna śpi snem nieprzerwanym od godziny 11:30, pisząc to jest godzina 16:30. W międzyczasie zjadła dwie butelki mleka na śpiocha, pouśmiechała się przez sen i kima dalej. Za nami 3 skok.
skoki tydzień po tygodniu :
1 skok – 5 tydzień – wrażenia - Miesiąc drugi życia dziecka
Pierwszy
skok zaczyna się już około 5 tygodnia życia, zaraz po ukończeniu
pierwszego miesiąca. Jest to moment, w którym nasz noworodek zaczyna się
baczniej rozglądać wokół siebie. Wzrok zatrzymuje się na twarzach i
przedmiotach, głośne dźwięki wywołują nerwowość, a nawet płacz, także
zapach (szczególnie mamy) pełni coraz większą rolę. Zmysły rozwijają się
i zaczynają inaczej odbierać docierające do nich wrażenia. To czas,
kiedy pojawiają się pierwsze łzy (a nie tylko sam, charakterystyczny,
noworodkowy płacz), ale i pierwsze uśmiechy. W tym okresie maluszek
potrzebuje spokoju, ograniczenia ilości bodźców, a w przypadku ich
nadmiaru – wyciszenia, zwłaszcza przed snem.
2 skok – 7-9 tydzień – wzory - Miesiąc trzeci życia dziecka
Około
8 tygodnia dziecko zaczyna dostrzegać w otaczającym go świecie
powtarzające się wzorce: po kąpieli sen, przy takim ułożeniu ciała
będzie jedzenie, a światło w tamtym miejscu to czas zabawy. Maluch
odkrywa własne dłonie, uważnie je ogląda, próbuje dotykać nimi różnych
rzeczy – ruchy stają się coraz precyzyjniejsze – dziecko zaczyna je
kontrolować. W tym czasie powtarzający się stale rytm dnia i małe
rytuały to najlepsze warunki dla rozwoju maluszka.
3 skok – 11-12 tydzień– niuanse - Miesiąc trzeci życia dziecka
Rodzice
wreszcie rozpoznają znaki wysyłane przez dziecko, coraz lepiej je
rozumieją, nauczyli się, jak pomóc dziecku zasnąć i jak je zabawiać, a
tu przychodzi 11 tydzień i kolejny kryzys: dziecko nie chce jeść,
płacze, marudzi, nie daje się uspokoić, a wręcz przeciwnie – im bardziej
otoczenie stara się je zabawić, tym głośniej maluch płacze. Dzieje się
tak dlatego, że niemowlę zaczyna dostrzegać detale i widzi, że mają one
znaczenie. Rozpoznawanie niuansów powoduje, że brzdąc reaguje znacznie
silniej na poirytowany głos mamy i zdaje się widzieć to, co do tej pory
mu umykało. Staje się też bardziej ruchliwe, przytrzymuje w dłoni podany
przedmiot, próbuje go włożyć do buzi. Wiele dzieci odkrywa też własne
możliwości wokalne: piszczy, krzyczy, głuży. Starajmy się stymulować
malucha mówiąc do niego, proponując do zabawy przedmioty o rozmaitej
fakturze, ale dbajmy też o to, żeby jak najmniej było wokół niego
nerwowości i gwałtownych zdarzeń.
4 skok – 14-19 tydzień – wydarzenia - Miesiąc czwarty życia dziecka
Ten
skok może poważnie dać się rodzicom we znaki, gdyż okres marudzenia
poprzedzający go wydłuża się. W tym czasie dziecko zaczyna rozumieć, że z
jednych rzeczy wynikają inne, potrafi przewidzieć następne wydarzenia,
np. uczy się, że jeśli potrząśnie trzymaną grzechotką, to ona wyda
dźwięk, a jak wykona określone ruchy rękoma, to uda mu się ją włożyć do
buzi. Umie odepchnąć butelkę, gdy ma dość jedzenia i wyciągnąć dłoń po
zabawkę. Coraz lepiej reaguje na otaczające go słowa – rozpoznaje swoje
imię, reaguje na pieszczotliwą intonację i śmieszne dźwięki wydawane
przez rodziców. Wspólna zabawa z dzieckiem, polegająca na zasłanianiu i
odkrywaniu zabawek, pokazywaniu jak coś się łączy, jak za dotknięciem
uruchamia się i przestaje działać, jest bardzo rozwijająca.
5 skok – 22-26 tydzień – relacje - Miesiąc piąty życia dziecka
Przełom
piątego i szóstego miesiąca to okres, gdy dziecko zaczyna dostrzegać
związki między ludźmi. Przestaje uśmiechać się do każdego napotkanego
człowieka i dostrzega, że ludzie dzielą się na bliskich i obcych - stąd
nieśmiałość i lękliwość w stosunku do tych drugich. Towarzyszy temu
tzw. lęk separacyjny, czyli obawa przed rozstaniem z rodzicami
(zwłaszcza z mamą). Ich zniknięcie, choćby tylko na chwilę, z oczu
dziecka, wywołuje płacz, może też być przyczyną kłopotów z zasypianiem i
częstego przebudzania się w nocy. Dziecko coraz lepiej rozumie też inne
relacje zachodzące w otoczeniu – zrzucanie przedmiotów na podłogę,
łapanie za łyżeczkę z kaszą, ciągnięcie mamy za włosy – to ważne
eksperymenty. W tym okresie dzieci uwielbiają bawić się tym, co jakoś
nie pasuje do zabawki, czyli metką. Miłym urozmaiceniem zabawy może być
dowiązanie do znanych zabawek nowych elementów.
6 skok – 33-37 tydzień – kategorie - Miesiąc ósmy i miesiąc dziewiąty życia dziecka
To
znowu ciężka próba dla rodziców: sprawnie już poruszający się
(pełzający czy też raczkujący) maluch, znów domaga się nieustannego
noszenia na rękach, płacze (używa różnych rodzajów płaczu i czasem
zupełnie świadomie wykorzystuje płacz „dzieje mi się krzywda”, gdy się
nudzi, aby na pewno wywołać pożądaną przez siebie reakcję) i nieustannie
narzeka. Jednocześnie jest to czas intensywnego rozwoju inteligencji.
Dziecko uczy się porządkować świat według kategorii: rozumie, że pies,
to nie tylko jamnik babci, ale potrafi też wskazać psa na obrazku; auto
może mieć różny kolor, ale należy do tej samej kategorii, ba, nawet
zabawkę maluszek umie przyporządkować do aut! Wymaga to jednak sporej
pracy i mnóstwa ćwiczeń, w których niezwykle pomocne będzie wspólne
oglądanie z rodzicami książeczek oraz zabawa, w czasie której dziecko
coraz częściej samo wykazuje inicjatywę.
7 skok - 41-46 tydzień – sekwencje - miesiąc dziesiąty i miesiąc jedenasty życia dziecka
Prawie
roczne dziecko wchodzi w nowy etap – sekwencji. Maluch potrafi już nie
tylko burzyć, ale i budować, np. wieżę z kilku klocków. Zaczyna
dostrzegać powiązania pomiędzy wydarzeniami: gdy schowasz na jego oczach
zabawkę, wie, że ona tam jest i po nią sięgnie. Posadzone w krzesełku
oczekuje jedzenia, potrafi gestami lub nawet prostym słowem się go
domagać. Z coraz większym zdecydowaniem używa słowa „nie” i oczekuje, że
jego zdanie zostanie uszanowane. Chętnie bawi się różnymi sorterami i
dopasowuje klocki do otworów. Nic dziwnego, że nabycie tak niezwykłych
umiejętności musi być okupione wcześniejszym okresem nierównowagi
emocjonalnej, kiedy to wydaje się, że dziecko zapomniał wszystkiego, co
już umiało.
źródło : http://www.babyboom.pl/niemowleta/rozwoj/raz_burza_raz_sloneczko_skoki_rozwojowe_w_pierwszym_roku_zycia_dziecka.html
Jakie jest wasze zdanie na ten temat? Obserwowaliście takie zachowania u swoich dzieci?
Pozdrawiamy
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz